Produktionsdata anges månadsvis och jag har ingen aning om hur produktionen fördelats över månaden. I min beräkningsmodell har jag antagit att produktionen bara ändras vid månadsskiften och att inom varje månad så är det samma produktion varje dag.
Jag har också antagit att lagringsmöjligheten i Armada Kraken är 660 000 fat och att volymen lagrad olja inte kan överstiga denna volym. De tankerfartyg som används har en lastvolym på ca 850 000 fat. Tankerfartygens lastvolym har inte varit en begränsande faktor.
I den första modellen har jag antagit att lastningsvolymen har varit 500 000 fat per tillfälle. I modell 2, när jag utgått från produktionsdata så har det visat sig att lastningsvolymen varierat mellan 400 000 fat och 700 000 fat vid de lastningar som varit, med undantag av en lastning som avbröts efter två timmar pga antingen tekniska problem eller dåligt väder. Men vänta nu! tänker den snabbtänkte. Var inte volymen begränsad till 660 000 fat? Nja, lagringsvolymen är begränsad till 660 000 fat. Om lagret är fullt när tankern anländer så hinner det produceras mer olja under tiden lastningen pågår. Normalt tar en lastning en dag men vid ett tillfälle lastade de i tre dagar.
Baserat på de lastningsvolymer som indikeras av produktionsdata har jag vid estimeringen av produktionen i modell 2 räknat med i snitt 600 000 fat per last i december och januari.
Månad | Kraken fat/dag |
2017-06 | 1111 |
2017-07 | 5461 |
2017-08 | 6400 |
2017-09 | 9554 |
2017-10 | 14574 |
2017-11 | 21210 |
2017-12 | Est 30000 |
2018-01 | Est 45000 |
Offload start | Offload complete | Dagar | Fartyg | Modell 1 | Fat/dag | Tillgängliga fat | Modell 2 |
2017-06-23 | |||||||
2017-09-10 | 2017-09-12 | 79 | Navion Britannia | 500000 | 6 329 | 515669 | 500000 |
2017-10-14 | 2017-10-15 | 34 | Amundsen Spirit | 500000 | 14 706 | 406251 | 400000 |
2017-11-20 | 2017-11-23 | 37 | Navion Oceania | 500000 | 13 514 | 727265 | 700000 |
2017-12-14 | 2017-12-14 | 24 | Navion Britannia | 0 | 0 | ||
2017-12-16 | 2017-12-18 | 2 | Navion Oceania | 500000 | 19 231 | 700000 | |
2018-01-03 | 2018-01-04 | 18 | Scott Spirit | 500000 | 27 778 | 600000 | |
2018-01-15 | 2018-01-16 | 12 | Navion Britannia | 500000 | 41 667 | 550000 | |
2018-01-28 | 2018-01-29 | 13 | Navion Oceania | 500000 | 38 462 | 550000 |
Produktion 2017
T o m november var produktion från Kraken 1,775 miljoner fat. Med en uppskattad produktion på 30 000 fat per dag under december blir förra årets produktion 2,7 miljoner fat, varav 1,9 miljoner fat 2017 tillfaller Enquest.
Figur 1. Jämförelse mellan Modell 1(blå) och Modell 2 (röd) |
Produktion och kassaflöde 2018
Jag vågar mig nu på att gissa vad Enquests kassaflöde blir för hela 2018.
Om vi antar att produktionen ökar till 50 000 fat under H1 så blir Enquests andel ca 12 miljoner fat 2018 från Kraken. Produktionen från övriga tillgångar borde bidra med ytterligare 10-12 miljoner fat. Enquest har hedgat försäljning av 4 miljoner fat till 59 $/fat under 2018. Jag räknar med att hedgingen avser övriga fält och räknar med att Krakenoljan säljs till marknadspris vilket är 0-5$ under Brent. Opex är 20-24 $/fat i snitt. Vid ett Brentoljepris på 70$ per fat blir kassaflödet från Kraken ca 45 $/fat. Det blir 540 miljoner dollar från Kraken plus ca 440 miljoner från resterande fält (40 $/fat * 11 miljoner fat) eller totalt 980 miljoner dollar i kassaflöde/EBITDA. Det kan jämföras med Enterprise Value, EV som är ca 2 600 miljoner dollar varav knappt 2000 miljoner dollar är skulder.
Vad kommer pengarna gå till? Siffrorna i detta stycke är mina uppskattningar - ta dem med en rejäl skopa salt! Räntebetalningar (200 miljoner?), betalning för de 25% av Magnus som köpts (60 miljoner 2018 + 25 miljoner 2019?), investeringar för att bibehålla/höja produktionen i de gamla fälten (200 miljoner?), köp av resterande 75% av Magnus? (180 miljoner 2018 + 75 miljoner 2019?), amorteringar på lån (340 miljoner dollar?)
Slutord
Efter några tuffa år ser framtiden ljus ut för Enquest förutsatt att oljepriset och dollarkursen inte sjunker för mycket.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar