torsdag 25 januari 2018

Mina surdegar (uppdaterad: nu med siffror!)

Alla pratar väldigt mycket om sina bra affärer, men mindre ofta om sina dåliga. Jag har nyligen gått igenom mina surdegar och påbörjat utrensningen.

Vi börjar med surdegar jag nyligen sålt.

Midway 

Midway är ett konglomerat utan synergier mellan bolagen. Lönsamheten har varit låg sedan storägaren Sten K Johnson dog 2013. Under bygghaussen de senaste åren har dock dotterbolaget Haki, som tillverkar och hyr ut byggnadsstälningar, seglat upp som ett framtidshopp. Bolaget har sålt av en del dotterbolag för att fokusera på Haki. Haki visade ökad vinst och aktien steg från 17 kr till som mest 28 kr under sommaren 2017, men vände sedan ned under hösten. Så, den 24 nov 2017, fick Hakis Vd sparken. Kursen sjönk ytterligare. Den 16 januari kom nästa smäll: Haki gör nedskrivningar på 40-60 miljoner. Det visar sig att lagersaldon inte stämmer och att bolaget har flera år gamla, obetalda fakturor på mångmiljonbelopp. Den 18 januari sålde jag mitt innehav med en rejäl förlust. Resultatet blev -24% eller -39 000 kr på 6 år.

Midway är en aktie som jag borde sålt för flera år sedan!

MQ Holding 

MQ är en av Sveriges bättre klädhandelskedjor. MQ riktar in sig mot män och kvinnor i åldern 30-50. I mars 2016 köpte de Joy som vände sig mot kvinnor (tanter) men som gick knackigt. De har gjort om Joy-konceptet, ökat andelen märkeskläder och flyttat fokus mot kvinnor i karriären. Egentligen gillar jag bolaget, men utvecklingen mot onlinehandel under 2017 har varit för stark för att ignorera. Klädhandlen står inför ett stålbad med stenhård konkurrens från nätbutiker främst i Europa och Asien. Jag väljer därför att lämna bolaget och stå vid sidlinjen tills dammet lagt sig. Även här med en rejäl förlust. -20% eller -22 000 kr på ett år.

Jag har även att par surdegar som jag valt att behålla ett tag till. Men jag håller fingret på säljknappen, redo att agera!

Hennes & Mauritz 

H&M behöver knappast någon närmare presentation. Kläder till lågpris i butiker med bästa läge. Rätt eller fel? Boom or bust? Det får framtiden utvisa. Anledningen till att jag behåller H&M över MQ är att H&M är en global spelare och jag tror att de har bättre förutsättningar för att anpasssa sig till de nya förutsättningarna än en liten lokal aktör som MQ. I onlinehandeln så spelar storleken roll! Så H&M får ligga kvar i portföljen på nåder. Efter nedgången utgör H&M ca 3% av min stora portfölj.

Oscar Properties 

Oscar Properties är kända för att utveckla och sälja premiumlägenheter Stockholms innerstad. Bästa läge och höga priser. Ett segment med överutbud just nu. I augusti 2017 tog försäljningen tvärstopp och stod still resten av året. I januari 2018 har köparna börjat hitta tillbaka men det är fortfarande låg aktivitet på nyförsäljningen. Enligt min egen mätning så har de sålt 9 lägenheter under en månad fram till 21 januari. Just nu jobbar de mer med likviditeten än med att sälja in nya projekt. Jag gillar de åtgärder som ledningen tagit och räknar med att överskottet förr eller senare sugs upp av marknaden. Just nu är antalet osålda lägenheter i pågående projekt under kontroll. Bolaget har inflyttning på ett par hundra lägenheter i år och ett 30-tal av dessa är osålda. Eftersom det skett många spekulationsköp under de senaste åren så är det viktigt att hålla koll på att folk kan fullföja sina köp. Om många lägenheter återlämnas så förvärras överutbudet av nyproduktion i innerstan. Oscar Properties får ligga kvar i portföljen tills vidare, men under bevakning av marknadsläget.

Africa Oil 

Africa Oil äger 25% av en fyndighet på 750 miljoner fat olja i Kenya. Deras partners är Tullow (operatör) och Total. Fyndigheten ligger 80 mil från kusten och det finns ingen oljeinfrastruktur sedan tidigare. Så förutom produktionshål så ska det byggas en rejäl pipeline. Tullow ska presentera en detaljerad utbyggnadsplan i februari men tidigare uppskattningar är att produktion via pipeline kommer att komma igång tidigast 2021. I praktiken får man nog räkna med 2022. Africa Oil är också delägare i prospekteringsbolagen Eco Oil & Gas och Africa Energy. Oljebolagen är lite börsens paria. Efterfrågan på olja beräknas gå ner när bilparken blir elektrifierad. Det råder m a o stor osäkerhet om oljepriset i frmtiden. Det gör att många investerare undviker oljebolagen. Nyligen deklarerade Norska Oljefonden att de ska sälja alla sina oljeaktier. Alla små svenska oljebolag har varit rejält nedtryckta. Den senaste månaden har de dock börjat stiga i spåren av stigande oljepriser. Först Enquest, sedan Maha och senast BlackPearl. Africa Oil har hamnat på efterkälken. En anledning är att produktionen ligger så långt fram i tiden. Om oljepriset ligger kvar ovanför 70 $/fat så finns det utrymme för ytterligare uppgångar för oljebolagen. Jag väljer att behålla Africa Oil, men jag tror att IPC ligger bättre till för snar kursuppgång. IPC har precis tagit över de tillgångar som de köpte i höstas och har inte uppvärderats trots att WTI-priset ökat med 40% det senaste halvåret. Jag äger IPC i min pensionsportfölj och de ligger strax över mitt inköpspris.

Telia 

Precis som H&M behöver inte Telia någon närmare presentation. Statliga televerket som blev privat bolag och köpte in sig i mobiltelefonibolag i ett gäng tillväxtmarknader. När jag  köpte några Telia såg bolaget ut som ett säkert utdelningscase med en stabil utdelning på 3 kr/år och god tillväxt. Tji fick jag! Telia har sedan dess dömts till mångmiljardbelopp i böter och har sålt av verksamheter i länder där mobiltelefoni fortfarande är en tillväxtbransch. Kvar är ett bolag som med nöd och näppe delar ut 2 kr/år. Min stora portfölj innehåller ca 1,5% Teliaaktier. Jag har valt att behålla aktien över rapporten imorgon.

Lammhults (tillagd)


Jag köpte Lammhults i min pensionsportfölj på rekommendation av Utmaningen. Tyvärr visade sig företaget inte vara en så  pålitlig vinst/tillväxtmaskin som deltagarna trodde och akten har fallit kraftigt. Totalt sett har rekommendationerna i Utmaningen varit väldigt bra, främst för att de följer sunda principer och drar nytta av triggers. Lammhults är ett av få undantag. Jag ger aktien lite tid att studsa upp lite, men jag räknar med att jag ändå kommer sälja med förlust.

Jag vet att många aktieintresserade är siffernördar. Jag är själv en av dem. Hur många kronor pratar vi egentligen om? Rätt mycket pengar, faktiskt. Ca 575 000 kr i de surdegar jag har kvar. Det känns rätt ruttet! Som tur är har jag aktier som gått upp också, så totalt sett ligger portföljerna plus 705 000 kr sedan köp.

Figur 1. Surdegar i min KF.


Figur 2. Surdegar i min pensionsportfölj.

Det var mina surdegar. Vilka är dina surdegar?

2 kommentarer:

  1. Kul inlägg! (Ja, inte bara detta faktiskt, många av dina bloggar är riktigt bra.)
    Surdegar måste rensas bort ibland, de suger bort glädjen i investerandet (och binder kapital som kan användas bättre).
    Oscar Properties är också en av mina surdegar som jag har kvar, - jag har dock inte haft den särskilt länge då jag köpte i höstas efter att den hade börjat rasa ordentligt... men liite för tidigt då jag är nästan 25% ner nu.
    Gamle surdegar som jag har rensat ut inkluderar bl a Etrion (som aldrig levde upp till förhoppningarna om ett stadigt positivt kassaflöde), Electra Gruppen (bra utdelare, men det hjälps inte då kursen är i stadig nedåt kurva och det är svårt att se hur det relativt lilla bolaget kan vända den trenden).
    Mot bättre tider
    /Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de orden, de värmer! Alltid kul att höra att det jag skriver uppskattas.

      Vi får hoppas att pristrenden vänder snart på bomarknaden så att nyförsäljningen kan komma igång snart.

      Håller med om Electra Gruppen. Hemelektronik är något som passar ganska bra för näthandel, så aktörer med många butiker lär få problem. Dessutom är konkurrensen hård. Kommer ihåg att kursen stack rejält efter att Expert, som bara ett år tidigare köpt konkursade Onoff, kastat in handduken 2012. Sedan har konkurrensen hårdnat igen och Siba försvann in i Netonnet 2015. Även MediaMarkt går väl fortfarande med förlust i Sverige.

      Etrion vet jag inte mycket om. Jag försöker hålla mig borta från startups tills de börjar tjäna pengar.

      Radera