tisdag 6 februari 2018

Tankat idag

Jag passade på att fyndköpa!?? lite i pensionsportföljen idag. Förra årets insättning och lite till låg och skvalpade. Om det här är en liten sättning så är det köpläge nu. Om det här är början på en större nergång så är jag, som många gånger förr, för tidigt ute.
Köpte in mig i bolag som jag tror kommer utvecklas väl under flera år framöver.

Köpt 400 Intrum till kurs 259 kr. Har sedan tidigare 1000 st i min KF. Intrum betalade ett överpris för Lindorff och hade ett dåligt Q3. Den underliggande tillväxten verkar dock god om man ska tro bolagets egna prognoser och jag tycker de straffats lite väl hårt i börsturbulensen de senaste dagarna. Visserligen kan en sämre konjunktur försvåra indrivningen av fordringar men det ger också möjligheter att förvärva skulder till lägre priser.

Köpt 811 B3IT till kurs 72,85 kr och har nu totalt 1500 st. B3IT är en snabbväxande IT-konsult som växer både organiskt och via köp. De har visat att de är bra på att behålla personalen även i de köpta bolagen och kom 2017 på 4:e plats i Sverige bland större bolag i Great Place To Work. De är dyrare än stabila utdelaren Acando, men å andra sidan är tillväxten betydligt högre.

Köpt 800 ProAct till kurs 149 kr. ProAct säljer datalagringslösningar och har de senaste åren haft god tillväxt. Precis före jul bytte de styrelseordförande och nu ska de även byta VD, vilket är lite oroväckande. Ett VD-byte är alltid en chans/risk men aktien har sjunkit så mycket att jag inte kan motstå ett köp. Jag kommer ha extra bevakning  på ProAct de närmaste månaderna för att kvalitetssäkra köpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar