måndag 24 maj 2021

Första miljonen - i utdelningar

I fredags nådde jag något slags milstolpe när de totala utdelningarna i min KF nådde 1 miljon!

Länge hade jag mycket aktier som inte gav utdelning. Efter ett starkt 2016 så hade jag tillräckligt med kapital för att kunna leva på utdelningarna så 2017 började jag möblera om min portfölj och hösten 2018 tog jag ett sabbatsår. Till utdelningssäsongen 2019 hade jag flyttat om så att 2/3 av portföljen låg i utdelande aktier. 


Utdelningar i KF t.o.m 2021-05-23

Coronaåret 2020

2020 kom Corona och många bolag ställde in sin utdelning. Det var främst de bolag som delar ut bara en gång om året som ställde in. Kvartals- och månadsutdelarna var bättre på att behålla utdelningen men tappet för mig blev 54%. 

När pandemin slog till letade jag bland förlorarna med tanken att hitta bra bolag som tappat oförtjänt mycket. Så här i efterhand hade det varit bättre att leta efter bolag som tjänade på pandemin. De bolag jag köpte har gått ok men inte lysande.

En sektor som tog extra mycket stryk i pandemin var oljebolagen. I oktober kom en andra nedgångsfas för oljebolag samtidigt som övriga sektorer återhämtat sig ganska bra. Jag passade då på att öka i Africa Oil och Petrotal på låga nivåer. De har gått upp en hel del men jag tycker ändå inte marknaden prisat in prisuppgången fullt ut.

Utdelningsprognos 2021

I år ser det lite bättre ut men om det inte beslutas om extra utdelningar i höst så kommer 2021 landa precis under 200 000 kr i utdelningar. De bolag som bidrar mest i kronor räknat är Swedbank och Lundin Energy som i år ger mig drygt 15 000 kr var. 

Jag har inte gett upp tanken att 2021 ska ge mer utdelningar än 2019. Möjligheten finns, särskilt om bankerna gör extrautdelningar.


1 kommentar:

  1. Cibus för den som önskar månatliga utdelningar, typ "äta kakan och ändå behålla densamma" mums mums

    SvaraRadera