torsdag 20 september 2018

Risk i portföljen

Jag har funderat lite kring risk och  hur min inställning till risk förändrats över tid. När min portfölj var mindre så tog jag större risker. Så länge jag jobbat och haft ett högt sparande så har jag tagit ganska hög risk.

I somras nådde min portfölj FIRE-storlek. Som många av er vet så betyder FIRE Financially Independent Retire Early, dvs att ha tillräckligt med pengar för att inte vara beroende av arbetsinkomster. Jag har använt mig av 4%-regeln och efter årets starka uppgång i min portfölj  så klarar jag det med marginal. Dessutom så tillkommer pension när jag väl når ordinarie pensionsålder. Både från PPM och från tjänstepension. Pensionen kanske inte blir särskilt hög eftersom jag "bara" jobbat 24 år, men även några tusenlappar per månad blir ett bra tillskott och minskar risken rejält att pengarna ska ta slut innan jag dör.

Rika Tillsammans påstår att man bör ta samma risk oberoende av portföljstorlek allt annat lika. Så har jag faktiskt agerat i uppbyggnadsfasen. Men nu ändras förutsättningarna drastiskt.

Utan arbetsinkomster behöver jag sänka min risknivå betydligt. Istället för ett rejält sparande varje månad så kommer jag istället att ta ut pengar. Min plan är att byta strategi från en blandstrategi där jag har ganska stor del av portföljen i papper med högre risk till en mer utpräglad utdelningsstrategi. Anledningen till att jag valt en utdelningsstrategi är dels att sänka risken dels att det psykologiskt känns bra att inte behöva sälja aktier för att få pengar att leva på.

Jag tänker att jag vill ha bolag med starka kassaflöden spridda över ganska många olika bolag och branscher där ingen bransch eller bolag får för stor vikt. Tanken är att begränsa påverkan från företags- eller branschspecifika problem.
Då större delen av mina utgifter är i SEK tänker jag att portföljen ska bestå mest av svenska bolag. Jag skulle vilja ta med en del preferensaktier för att få upp direktavkastningen och ge utrymme för att även ta med några starka bolag med lägre direktavkastning. Svenska preferensaktier känns tyvärr dyra just nu så kanske det blir lite REITar istället, åtminstone initialt.

Så ser min plan ut för att hantera risk efter jobbet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar