tisdag 21 augusti 2018

Snart Fri som fågeln

Ni som följt mina inlägg har kanske anat det. Nu tar jag steget och provar på livet som arbetsfri. Min sista arbetsdag är om drygt en månad. Därefter kommer jag att vara tjänstledig nästan ett år. Efter det får jag se om jag vill börja jobba igen eller om jag trivs bättre med att själv äga min tid.

Som förberedelse har jag viktat om portföljen mot högre direktavkastning och mer buy-and-hold-aktier. Tanken är att portföljen ska sköta sig själv och att jag ska kunna leva på utdelningarna.
Transformationen är delvis klar. Ca 2 Mkr låg sedan tidigare i stabila utdelningsaktier. Jag har i år flyttat ytterligare 1,6 Mkr till stabila utdelningsaktier och har drygt 2 Mkr kvar att omallokera.  Mina omallokeringar har ökat utdelningstakten i portföljen från 135000 kr/år i början av mars till 215000 kr/år i förra veckan. När hela portföljen är omallokerad beräknas utdelningen vara minst 260000 kr/år. Mina utgifter ligger på ca 170000 kr/år och jag räknar med en ISK/KF-skatt på ca 30000 kr/år. Jag är m a o redan kassaflödespositiv så det är ingen brådska att färdigställa omallokeringen. Jag kan flytta om återstoden när jag finner det fördelaktigt.


2 kommentarer:

  1. Får gratulera till friheten :-) Känns som jag själv har en bra bit kvar till den dagen. Men jag skyndar långsamt :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Grattis! Låter härligt och riktigt välförtjänt. Imponerande.

    Magnus (från Aktiepuben)

    SvaraRadera