torsdag 18 januari 2018

Digitaliseringen i investerarens tjänst del 2 - uppföljning

Jag har tidigare skrivit om hur man i vissa fall kan följa ett bolags verksamhet mellan rapporterna genom att vaska data på internet. Exemplen gällde G5, som haft en dålig Q3-rapport men där listplaceringarna för bolagets spel indikerade en god intäktstillväxt, Enquest, som hade problem med uppstarten av sitt nya oljefält Kraken men där tracking av tankertrafik på marinetraffic.com indikerade att produktionen tagit fart, och Oscar Properties, där frånvaron av förändring av antalet lägenheter till salu indikerade totalstopp i försäljningen.

Hur jag agerade

2017-12-01 köpte jag 400 st G5 Entertainment för 244 kr/st. 2017-12-06 köpte jag ytterligare aktier i Enquest för 2,94 kr/st. Jag hade redan så många jag vågat köpa i min KF, men när det såg ut som att produktionsproblemen var lösta så köpte jag 40 000 st i min pensionsförsäkring.
I Oscar Properties så var informationen inte direkt någon köpsignal, så jag köpte inga ytterligare aktier där. Stängningskursen I Oscar Properties 2017-12-06 var 35,40 SEK.

Vad har hänt sedan köpen

G5-aktien har gått väldigt starkt, +40,6% och när försäljningssiffrorna för G5 kom in så låg de en bra bit över förväntningarna.  Vid årsskiftet tog kursutvecklingen i Enquest fart och aktien har stigit fantastiska 59% sedan mitt köp i december. Bolagets peers har iofs också stigit men inte tillnärmelsevis lika mycket. Idag har två mindre oljebolag stigit kraftigt efter att analyser med riktkurser som indikerader ca 100% uppsida släppts. Inklusive dagens uppgångar så ligger Blackpearl +19,7% och Maha Energy +28,4 under perioden. Övriga oljebolag på svenska börsen har gått upp i spåren av ökande oljepris, men kursuppgångarna har varit mer modesta; Tethys Oil +0,7%, Lundin Petroleum +6,7%, Africa Oil +14,9%, ShaMaran +4,7%, Matra Petroleum +5,4%, International Petroleum Corporation +13,6%.


Aktiekursen i Oscar Properties har pendlat både upp och ner. Stängningskursen idag är 35:40 SEK, dvs oförändrat sedan förra inlägget.

Slutord 

Jag är positivt överraskad över hur bra det gått. Visserligen trodde jag att aktierna skulle gå upp, men +40,6% resp +59%  på enochenhalv månad översteg med råge mina förväntningar. Jag tror att orsaken till att uppgången blev så stor är att kurserna var hårt nedtryckta av tidigare dåliga nyheter.

Naturligtvis är jag nu ännu mer intresserad av fler sätt att följa bolag mellan rapporterna med hjälp av publik information. Någon som vill dela med sig av fler exempel?

1 kommentar:

  1. Hej Kanaljen, jag har lagt till din blogg på MoneyCowboy, blir förstås glad om du vill byta länk. Allt gott, www.MoneyCowboy.net

    SvaraRadera