tisdag 17 oktober 2017

Sålt Klövern pref

Preffar
Jag har tidigare förutspått att preffar ska stiga fram till mitten av oktober pga Balders preffinlösen som frigör kapital som söker sig till andra preffar. Mina praffar har haft en stark resa sedan dess. Jag sålde Akelius pref i slutet av september. Lite för tidigt - kursen har fortsatt upp några kronor till sedan jag sålde. Idag sålde jag Klövern pref för 317:60. Jag köpte dem i början av året för 275. Lägg till tre utdelningar på totalt 15 kr så blir bruttovinsten 57:60 kr per aktie på 8,5 månad (20,9%). Inte alls illa! Nu drar jag mig ur och köper inte tillbaka förrän kursen sjunkit en bit under 300.

Portföljen
Portföljen i stort har dock inte gått särskilt bra i år. Jag ligger överviktad i olja och underviktad i industriaktier och som ni säkert vet så har industriaktierna gått på som en ångvält medan oljeaktierna sjunkit tillbaka efter förra årets starka uppgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar