onsdag 18 oktober 2017

Q3 Intrum

Jag har tidigare skrivit att Intrum Justitia betalade ett överpris för Lindorff. I dagens Q3-rapport ser vi effekten av det dyra Lindorffköpet svart på vitt. Omsättningen ökade 14% pro forma. Resultatet per aktie sjönk med 9% för de gamla ägarna, från 5,14 kr/aktie till 4,68 kr/aktie. För de nya ägarna, Nordic Capital, ökade resultatat eftersom Lindorff tidigare gjorde närapå nollresultat då nästan hela rörelseresultatet gick åt till räntebetalningar.

Låt oss lämna ägarna och titta på själva företaget. Verksamheten verkar gå jättebra! En omsättningstillväxt på 14% och en god rörelsemarginal gav en stark utveckling av rörelseresultatet. Pro forma har räntekostnaderna sjunkit efter den lyckade obligationsemissionen - per aktie är de dock högre än innan köpet.

Tyvärr kommer resultatet att påverkas negativt när de delar som måste säljas väl säljs.Balansräkningen ser ut som skräp. Av det egna kapitalet på 22 miljarder är 29 miljarder luft (goodwill etc). Slaktvärdet är m a o -7 miljarder.

Hade Intrum inte köpt Lindorff så är min uppfattning att resultatet per aktie blivit 6 kr istället för 4,68. Vi hade då också haft en sundare balansräkning. Aktiekursen borde ha legat kring 350 kr.

Jag tycker att rapporten var bättre än väntat. Framförallt gillar jag att tillväxten var så pass hög trots att företaget samtidigt jobbar med att slå ihop två verksamheter. Det är imponerande! För mig är en rimlig aktiekurs 290 kr idag. Jag har drygt 5% Intrum i min långa portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar