lördag 15 december 2018

Betydelsen av en bra vd


Den senaste månaden har det varit turbulent på börsen. Beroende på vad Trump skrivit på twitter så har börsen dragit iväg ett par procent upp eller ner. Jag har hållit mig rätt lugn och inte gjort några större affärer. Lite justeringar och ett köp har det dock blivit.



Jag har sålt Mycronic och köpt Bure. Jag bytte från Bure till Mycronic i juli då jag tyckte Mycronic verkade väldigt nedtryckt av blankare. Sålde då Bure för 97:30 och köpte Mycronic för 90:72. Sedan dess har säljtrycket på Mycronic minskat och jag passade på att byta tillbaka till Bure, vars substansrabatt ligger på en relativt hög nivå f n.

Jag har inkasserat lite utdelningar. Framförallt från Baltic Horizon, en ETF med en direktavkastning på 8%. Jag har tidigare skrivit om Baltic Horizon. För den som läser det blogginlägget vill jag påpeka att jag sålt ECEX (nuvarande Eastnine) men äger Baltic Horizon.

Jag har köpt Kungsleden. Jag gillar verkligen företagets nya strategi sedan vd-bytet för några år sedan. Tidigare var Kungsleden transaktionsdrivet, men nu satsar de på kvalitet genom att bara köpa i tillväxtregioner.
För att finansiera köpet har jag minskat lite i Castellum. Jag gillar Castellum också och Castellum är fortfarande det fastighetsbolag jag äger mest i.

Det har blivit en arbitrageaffär i Investor från B till A. A-aktien är återigen något dyrare men jag tänkte invänta en diff på ca 2 kr innan jag byter nästa gång.

Nyfosa har knoppats av från Hemfosa. Hemfosas vd, Jens Engwall, följer med till Nyfosa. Jens Engwall var vd på Kungsleden innan han var med och startade Hemfosa.

Aktiekurs Kungsleden

Valet av vd kan spela stor roll. Titta bara på kursgrafen för Kungsleden.

Notera att under finanskrisen 2008 så gick sjönk fastighetsindex kraftigt för att sedan återhämta sig under efterföljande år. Castellums aktiekurs slog nya kursrekord 2013 medan Kungsleden fortfarande låg långt under kurstoppen från innan krisen. 2007-2012 var stökiga år för Kungsleden med förlorade skattetvister i miljardklassen och nyemission.


Jag tycker Jens Engwall (Nyfosa), Biljana Pehrsson (Kungsleden) och Henrik Saxborn (Castellum) alla tre verkar jättebra. Med dem vid rodret för mina fastighetsbolag känner jag mig trygg.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig om att vd och ledning är oerhört viktigt i ett företag. Det är därför jag äger aktier i fastighetsbolaget Trianon som har ett koncentrerat fastighetsbestånd i Malmö. Vd är skicklige Olof Andersson. Jag saknar Trianon i din portfölj?



    Gott nytt år!


    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många bra Vd:ar bland fastighetsbolagen. Kollade lite snabbt på Trianon och Vd verkar bra. Tack för tipset. Dock verkar de i Malmö, en stad som jag inte ser som lika stark som Stockholm och Göteborg. Man kan mycket väl ha en liten post Trianon i portföljen, men jag avvaktar nog. Har så mycket fastighetsbolag som jag vill ha i portföljen och i dagsläget vill jag inte sälja i något av dem.

      Radera
  2. Trianon och Amhult 2 är mina största innehav inom fastighetsbranschen. Lycka till med Castellum, Nyfosa och Kungsleden.

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera