lördag 9 september 2017

Preffar (Balder/Akelius/Klövern)

Balder löser in sina preferensaktier i mitten av oktober. Det betyder att många utdelningsportföljer kommer att söka sig till andra, alternativa preffar. Jag har inga Balder pref, men jag har 1000 vardera av Akelius pref och Klövern pref. Båda har gått starkt i år och ökat drygt 8% samtidigt som de gett 5 kr/kvartal i utdelning. Ganska bra avkastning med tanke på att preffar påminner mycket om obligationer.

Min uppfattning är att fastighetspreffar kommer fortsätta stiga fram till mitten av oktober pga Baldereffekten om inget oförutsett inträffar på finans/fastighetsmarknaden.

Jag har i ett tidigare blogginlägg sagt att jag planerat sälja Klövern pref när den nådde 300 förutsatt att jag hittade något intressant case att hoppa på istället. Det blev inte så och min nya plan är att jag ska sälja Klövern pref i mitten av oktober. Akelius pref tänker jag behålla, men om kursen stiger till 350 så kommer jag sälja av även den.

Hur tänker du agera med tanke på inlösen av Balder pref?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar