torsdag 16 maj 2024

Årets billigaste köp!

 Det går inte att tajma marknaden säger en del. Ändå är det ju någon som står som köpare när en aktie omsätts till årslägsta. Förra året lyckades jag med bedriften att köpa Ogunsen till årslägsta.


Det blir naturligtvis inga stora volymer på de nivåerna, men jag lyckades ropa in 700 st på mitt Lilla Pensionskonto när jag spenderade förra årets utdelningar. Flex!

För den som undrar varför jag spenderade vårens utdelningar så sent så beror det på att jag inte tyckte börsen kändes tillräckligt köpvärd på våren. Den som följer bloggen kommer kanske ihåg att jag gjorde likadant i min stora portfölj och även där lyckades komma in ganska nära botten.

Ett köp i år har också genomförts till årslägsta, så här långt. Det är ett köp i PetroTal som dippade lite oväntat mycket och då var jag där och lyckades köpa 15 000 st. Ticksizen är en hel kanadacent, dvs mer än 1% av kursen, vilket gjorde att det gick att få lite större volym..


Jag lyckas inte alltid lika bra i mina köp. Här är ett exempel på ett "toppenköp" i Lundin Mining våren 2022. Inte årshögsta, men definitivt på en topp:

Inköpen av koppargruvebolaget Lunding Mining var ett bet på att energiomställningen skulle leda till kraftigt ökad efterfrågan på koppar. Den kortsiktiga hypen falnade väsentligt mot slutet av 2022, vilket gav mig möjlighet att fortsätta köpa på mig aktier till lägre pris.

Tack vare att jag köpte för ungefär samma summa varje gång så blev det ungefär dubbelt så många aktier per köp när kursen halverades. Totalt landade mitt GAV på 67 kr/aktie, en bra bit lägre än den dryga hundralapp jag gav vid det första köpet.

Mitt exitplan är att sälja när hypen blir som störst nästa gång. Om aktien sticker för snabbt kommer jag skala av lite. Efter alltför snabba kursuppgångar känns risken att aktien faller tillbaka större än vid en långsammare kursstegring. Jag gjorde faktiskt en första avskalning på 20% efter kursrusningen i mars.

Nu är det avvakta som gäller. Så får vi se om kursen fortsätter upp eller om den sjunker tillbaka. Framåt tror jag det finns goda chanser till fortsatt uppgång. Världen är fortfarande inställd på att fasa ut fossil energi, företrädesvis via elektrifiering och då behövs stora mängder koppar. Lundin Mining ligger välpositionerade med nya gruvor och bra produktionstillväxt. Dessutom är Lundinarna erkänt duktiga inom råvaror.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar