tisdag 22 februari 2022

SBB vs Blankarrapporten del 1

 I dagarna kom Viceroy Research med en blankarrapport där de gör sitt bästa för att svartmåla SBB. Jag har läst rapporten och kan konstatera att om blankarrapporten om Wirecard är motsvarigheten till avslöjandet av Watergateskandalen så hade Viceroys blankarrapport om SBB platsat i Aftonbladet eller Hänt Extra.

Låt oss titta på Viceroys "avslöjanden". Jag nöjer mig med att gå igenom huvudpunkterna, dvs de som står innan innehållsförteckningen. För att få rapportförfattarens förklaring och källhänvisning måste man även läsa vad som står i själva rapporten.

Del 1 Governance

Påstående: Batljan har anhållits i misstänkt för insiderbrott. Utredningen har lagts ner.

Sant. Batljan och ytterligare 5 personer var misstänkta. Batljan släpptes dagen efter. Misstankarna mot Batljan lades ner två veckor senare.

Kommentar: Det här slogs upp stort och kan således antas vara känt av alla svenska investerare. Det var när han fängslades jag köpte mina SBB-aktier. Kändes bra att få en rejäl rabatt! Batljan ger mer intryck att ha drag åt Asperger än åt psykopathållet. Aspergerpersoner brukar vara genomärliga. Därför såg jag risken som låg att han skulle åtalas. 

Påstående: Batljan fick sparken för att ha investerat i fastigheter privat utan att ha fått godkännande från styrelsen

Falskt. 

Kommentar: Batljan fick sparken för att han påståtts ha gjort detta, men KPMGs utredning slog fast att han hade begärt godkännande.

Påstående: Batljan har använt Rikshems representationskonto som sin egen spargris

Mestadels Falskt. KPMG gav kritik mot Rikshems VD, dvs Batljans dåvarande chef, för hanteringen av representation under dennes tid som VD. VD:n fick sedan sparken pga detta, då vidlyftig och tveksam representation inte ansågs passa Rikshems image.

Kommentar: Mitt intryck är att Batljan har följt den praxis/kultur som fanns på Rikshem vad gäller representation.

Påstående: SBB Chairman Lennart Schuss and Audit Committee member Hans Runesten have both engaged in undisclosed related party transactions with SBB

Falskt. 

Kommentar: Den affär de hänvisar till basunerades ut i pressen och kan således knappast kallas "undisclosed". 

Påstående: Styrelsemedlemmarna investerar i andra fastighetsbolag vilket kan leda till intressekonflikter 

Sant.

Kommentar: Välkommen till ankdammen Sverige. Här existerar mycket korsägande och samarbeten både mellan olika fastighetsbolag och mellan störra fastighetsinvesterare. Om det gör SBB oinvesterbart så gäller samma för alla andra entreprenörsledda svenska börsnoterade fastighetsbolag. Här får man vara lite påläst om man ska avgöra vilka som agerar för bolagets bästa och vilka som gärna skor sig på bolagets bekostnad. När det gäller Batljan så är hans privata rikedom så hårt knuten till SBB att det mest lönsamma för honom är att alltid agera för SBBs bästa.

Påstående: Styrelsemedlemmarna kontrollerar över 50% av SBB vilket kan leda till att minoritetsägarna intressen åsidosätts.

Delvis Sant.

Kommentar: Blankarrapporten kallar det riskfyllt för småaktieägarna. Jag kallar det pilotskolan.

Påstående: SBBs fd revisor har gått i pension efter att ha befunnits försumlig vid revisionen av Oscar Properties. SBB har även gjort affärer med Oscar Properties.

Sant men irrelevant.

Kommentar: SBB var inte ensamma om att anlita sagda revisor. Han beskrivs som en av Sveriges tyngsta fastighetsrevisorer. SBB har numera en annan revisor, så jag begriper inte varför detta skulle vara något som kan anses ligga SBB till last. Jag förstår inte heller varför det skulle anses suspekt att SBB sålt fastigheter till Oscar Properties. 

Om Viceroy Research

Jag hade inte hört talas om Viceroy Research, så jag googlade lite. Med tanke på den låga kvaliteten i blankarrapporten kan jag inte påstå att det jag fann chockade mig. Jag vet inte om detta är sant, men enligt en sida påstås huvudmannen bakom vara en första klassens bedragare. Enligt en annan så förefaller åtminstone delar av Viceroy’s research inte utgöra vad de faktiskt tycker, utan bara vara avsett att manipulera aktiekursen. Det är viktigt att ha det i bakhuvudet när man läser vad de skriver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar