torsdag 10 februari 2022

Maha vs Petrotal vs Tehys - en uppföljning

 

Jag skrev ett blogginlägg i början av mars 2020, precis när börsen började rasa, där jag jämförde Petrotal med Tethys och Maha. Jag tyckte då att Petrotal såg mest intressant ut men varnade samtidigt för oljepriset.

https://kanaljensblogg.blogspot.com/2020/03/maha-vs-petrotal-vs-tethys-oil.html

Jag skrev att Petrotal hyfsat snart borde kunna gå om Tehtys och bli det bolag i trion med högst produktion. Riktigt så snart blev det inte då pandemin och protester från lokalbefolkningen satte stopp. 

Jag har ritat in fortsättningen på den produktionsgraf som fanns i blogginlägget och det har varit en riktig bergochdalbana för Petrotals del. Även Maha har drabbats genom att tillväxten uteblivit. Tethys har haft en viss inskräkning pga ändrade produktionskvoter inom OPEC.

Det senaste halvåret har Petrotal driftssatt tre horisontalbrunnar och det har gett stort genomslag på produktionen. Även Maha har nyligen driftssatt en ny brunn med bra flöden. För Maha saknar jag data för de senaste månaderna - de har produktion på flera ställen så det är svårare att få fram officiell statistik. Det är dock troligt att Mahas produktion ligger på ca 5000 fat/dag sedan senaste brunnen driftssattes.

 

Hur ser det ut med bolagens värdering?  Maha och Tethys kurser är nästan exakt densamma som då medan Petrotals kurs har mer än dubblats. Notera att Maha och Petrotal har haft en del utstädning, så de har 20-30%  fler aktier nu, medans Tethys har oförändrat antal. 

Under pandemin har kurserna varit extremt nertryckta, så det har funnit möjlighet att tjäna stora pengar i alla tre bolagen. Eller förlora, för den som tajmat köp och sälj fel. 

Sedan jag skrev förra inlägget har jag minskat i Maha och ökat kraftigt i Petrotal. Hittills har det varit ett mycket lönsamt agerande. 


Med Brent kring 90 $ så forsar pengarna in i alla producerande bolag. Ju högre produktion desto stridare ström. Tänk dock på att Tethys betalar mycket högre skatt än de andra. 

När det gäller värderingen så gäller samma som förra gången. Petrotal är billigast i förhållande till nuvarande produktion och kassaflöden. När det gäller tillväxt är det nu Maha som har högst planerad tillväxt de närmaste 2 åren. Petrotal har nått vad som kan förväntas bli platåproduktion på ca 20000 fat/dag. Tethys letar efter olja men har ännu inga nya fynd att producera från medan Maha planerar produktionsssätta sitt block i Oman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar