tisdag 31 augusti 2021

Uppföljning av mina surdegar

Jag har ca 50 bolag i min portfölj och det är alltid några som inte inte går bra.  I januari 2018 skrev jag ett inlägg där jag gick igenom mina surdegar.Jag tänkte nu göra en uppföljning hur jag agerat efter inlägget och hur det gått för bolagen och aktierna sedan dess. 

Midway Jag sålde. Aktien har gått något bättre än index. Bolaget har fortsatt den krympnings/renodlingsstrategi de hade och består nu i princip enbart av Haki.

MQ Holding: Jag sålde. Bolaget gick sedan i konkurs.

HM: Jag sålde senare. Kursen har gått upp något men sämre än index.

Oscar Properties: Jag sålde senare. Kursen har gått ner till nästan noll och därefter haft många nyemissioner vilket spätt ut de ursprungliga ägarna. Efter min försäljning är kursen i stamaktien ner drygt 98%.

Telia: Jag behöll. Bolaget har gått sämre än index. Kursen är ungefär oförändrad men man har fått ganska bra utdelningar på vägen. I nivå med en pref-aktie.

Lammhults: Jag sålde senare. Kursen har gått upp och ner och står idag något lägre än då. Räknar man in utdelningar blir totalavkastningen ungefär noll.

Africa Oil: Jag behöll. Kursen har länge legat lägre än då men sista veckorna har kursen tagit fart och står nu något högre. Aktien har dock utvecklats sämre än index. Det senaste året har jag ökat kraftigt i Africa Oil. Orsaken är att förutsättningarna har förbättrats kraftigt. Bolaget har nu rejäl produktion med starkt kassaflöde och förutsättningarna för oljepriset ser goda ut. Africa Oil låg på ca 10:25 kr när jag skrev mitt surdegsinlägg och hade ännu inte offentliggjort köpet av Prime.

 Sammanfattning

2 av 7 aktier har tappat hela sitt värde. 4 aktier har utvecklats sämre än index och 1 har gått bättre än index. 

Min slutsats är att jag skulle behöva bli bättre på att rycka plåstret och göra det tidigare i aktier där bolagen inte presterar.

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar