lördag 4 januari 2020

Man ska inte gråta över spilld mjölk

Mina blogginlägg brukar handla om aktier och fakta. Det här inlägget är mjukare och handlar om psyke och hur man bör tänka om en aktie man sålt senare stiger kraftigt.

Idag såg jag en tweet där en investerare gått miste om 2 MUSD i kursuppgång i Apple efter att ha sålt aktien 2001. Det här är ett tema som dyker upp då och då. Folk grämer sig över att de missat en chans att bli mångmiljonärer. Jag har själv sådana case. T ex så sålde jag 11000 Lundin Petroleum för 4 kr år 2001. Nu står aktien i 320 kr. Jag har således gått miste om nästan 3,5 Mkr i kursuppgång. Plus 0,2 Mkr i utdelning. Är jag helt kass som investerare som sålde ett sådant guldägg?

Min motfråga är alltid densamma. Hur såg caset ut då? Gjorde du ett bra beslut givet då tillgänglig information? Gick det att veta år 2001 att Apple skulle skapa Iphone fem år senare och konkurrera ut Nokia och Eriksson på telefonmarknaden? Gick det att veta 2001 att Lundin Petroleum 10 år senare skulle hitta 3 miljarder fat olja i norska Nordsjön?

Låt oss titta hur casen så ut då! 2001 var Apple bolaget som rest sig på 9 efter att ha blivit knockade av Microsoft. De hade kommit med iMac och såg ut att kunna ha ca 10% av PC-marknaden. Dessutom hade de en bärbar musikspelare på gång, iPod, som var mindre, lättare och inte lika störningskänslig som en Freestyle. Kanske en hygglig investering men knappast ett bolag som var på väg mot ett börsvärde på 1000 miljarder USD. Och Lundin Petroleum var en liten oljeprospekterare med licenser i inbördeskrigshärjade södra Sudan. Nog för att vädret där är hett, men i övrigt är det inte direkt den hetaste platsen för oljeprospektering - den politiska risken var mycket hög. Jag tycker nog att dessa säljbeslut knappast kan klandras.

Det är alltid lätt att hitta vinnarna i efterhand, när resultatet är känt. Men har man den formen av siarkraft kan man lika gärna spela på lotto.

Min poäng är att oavsett hur bra analys man gör så finns det så många okända variabler att det är omöjligt att på förhand veta vilka bolag som kommer bli mest framgångsrika om 10 år. Men det betyder inte att analys är överflödig. En del variabler är trots allt kända och ju fler av dessa man känner till desto bättre förstår man riskerna och möjligheterna för ett bolag.

Så läs på om bolagen innan du investerar och gråt inte över spilld mjölk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar