fredag 3 januari 2020

Årsavstämning 2019


2019 var ett starkt börsår. Ommöbleringen mot en mer renodlad utdelningsportförlj fortsätter, men 1/3 av portfölljen är fortfarande i aktier utan utdelning. Utdelningarna överstiger numera mina kostnader så det är ingen brådska att slutföra transformeringen.

Hur har mina portföljer gått? Min stora portfölj, KF, har gått +33,85% jämfört med OMX SX30GI som gått +30,72%. Avkastningen har dragits upp av olja och fastigheter och dragits ner av bank och finans. Utvecklingen inkluderar förutom courtage även en del skatter såsom schablonskatt och utländsk källskatt. Justerar man för schablonskatt (som kommer på skattsedeln för en ISK) och utländsk källskatt (som jag får tillbaka senare) så uppgår utvecklingen till +34,39%.



Min KF har gett 239 829 kr i aktieutdelning vilket är 49,3% mer än 2018. Utöver detta tillkommer 18 000 kr från inlösenaktier vilket ger en total utdelning på 257 829 kr. Ökningen är främst resultatet av den ommöblering jag gjort mot större andel utdelningsaktier.



Min näst största portfölj, tjänstepensionsportföljen, som gick sämst av mina portföljer förra året har fortsatt underprestera under 2019 och är upp 19,41%.




Utdelningarna i tjänstepensionsportföljen uppgår till 32 315kr, vilket är 25,1% mer än 2018.



Jag har även en liten ISK i en annan bank. Den banken inte är i närheten av Avanza när det gäller depåhantering men jag har räknat fram att utvecklingen blev 47,96%. Utdelningen uppgick till 1 875 kr, en minskning med 78%.

Hur ser det ut med courtaget? Jag har haft en hög aktivitet även under 2019 och omsatt 7,0 Mkr i 77 affärer. Courtaget uppgår till 6139 kr. Courtaget inkluderar valutaväxlingsavgifter både vid köp/sälj och för utdelningar. Antalet aktier i portföljen har ökat från 35 till 47.

2018 omsatte jag 8,3 Mkr i 79 transaktioner med ett courtage på 5460 kr.

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med börsåret 2019. Värdeutvecklingen motsvarar ca 10 årsutgifter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar