lördag 19 maj 2018

Lyckad trade i Oscar Properties

Oscar Properties tillhör ett av mina sorgebarn och största sänken i portföljen. Som du säkert känner till har det varit tungt för bostadsutvecklarna senaste året. En kall marknad och i stort sett obefintlig nyförsäljning har fått kursen att rasa och bolaget har dragit in kontantutdelningen. Men grundaren och störste ägaren Oscar Engelbert är lurig. Istället för kontant utdelning föreslog bolaget utdelning av preferensaktier motsvarande 4,42 kr/stamaktie eller ca 15%. Bolaget intecknar en del av sitt framtida kassaflöde.

Valet av utdelningsmetod gjorde att utdelningen inte dök upp i utdelningskalendern. Jag tänkte att det är troligt att många missar detta och att aktien därför skulle falla mindre än utdelningen på utdelningsdagen.

Sagt och gjort, jag köpte in 4000 Oscar P för 30 kr styck den 15 maj. Det kändes som att fler än jag låg och fiskade aktier för kursen studsade så fort den sjönk under 30 kr. Courtaget blev 66 kr.

På x-dagen 17 maj, tillika Norges nationaldag, lade jag in en säljorder nära säljsidans underkant. Kursen rörde sig upp och ner under dagen och jag fick sänka priset efter att bara en delmängd gått igenom. Vid dagens slut var aktierna sålda till ett snittpris på 28,71 kr. Courtaget blev 63 kr.
Den 18 maj verkade fler ha insett vad som hänt och aktien sjönk till 27,45 kr.


Inräknat utdelningen på 17 680 kr blev vinsten 12 409 kr eller drygt 10% av investerat kapital. Inte så pjåkigt för en tvådagars trade.

1 kommentar:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera