lördag 18 november 2017

Oscar Properties rear ut

Oscar Properties har sålt en förvaltningsfastighet på Östermalm till Fast Partner för 849 Mkr. När nyheten publicerades så steg aktien flera procent - uppenbarligen var marknaden nöjd.

Jag var dock inte särskilt nöjd. Min kommentar på Placeras forum var att priset var mediokert.
I min bloggkommentar till Q3-rapporten uppskattade jag värdet till "minst 850 Mkr" vilket jag tyckte var försiktigt. Pressreleasen innehöll två tydliga tells att det inte var något toppris. Dels gav försäljningen en negativ resultateffekt visavi bokfört värde på 135 Mkr, dels så presenterades priset som "934 miljoner kronor före avdrag för latent skatt om 85 miljoner kronor" för att låta mindre dåligt än det var.


En som däremot var nöjd med priset var Fast Parters Vd tillika storägare Olof Johansson. Hans kommentar var "Det är billigt ur alla aspekter för ett kvarter på Östermalm, i snitt betalade vi runt 50.000 per kvadratmeter".

Jag håller med - Fast Partner drog det långa strået i den här transaktionen.



1 kommentar:

  1. Intressant! Oscar sitter i ett rätt jobbigt läge och kanske är det rätt att sälja av lite trots allt?

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera