lördag 2 december 2023

Riksbanken stresstestar fastighetsbolagen

Förra året blev de största fastighetsbolagen uppkallade till Riksbanken för samtal kring den finansiella stabiliteten. När man hör något sådant tänker man lätt att oj, nu blir de uppkallade till rektorn som skolbarn som gjort något dumt.

Men skulle det inte lika gärna kunna vara tvärtom. Att det är riksbanken som är missdådaren?

I en alternativ verklighet skulle riksbankschefen kunna sagt så här:

- Hej och välkommen. Alla tror att jag har kallat hit er för att förhöra er om er berdskap mot höjda räntor. Så är det inte. Jag har kallat hit er för att berätta ensak. Jag kommer köra ett stresstest. Live! Jag tycker de stresstester kollegorna totat ihop i sina rapporter är för mesiga, så jag har höjt svårighetsgraden lite. De har testat med antingen inflation eller recession. Jag tänker att vi kör båda på en gång. Jag har också preppat startläget lite så det inte blir för lätt.

Först har jag kört med nollränta i flera år för att få er att låna så mycket som möjligt. För att sedan få er att låna ännu mer lånade jag ut ytterligare 700 miljarder när marknaden började få slut på pengar. 

Mina kollegor på ECB har hjälpt till och köpt upp ännu mer av era krediter, bl a några miljarder av dina eurobonds Ilja.

FED har hjälpt till genom att trycka ut enorma mängder helikopterpengar. För att säkerställa att det inte finns något att köpa för pengarna så har Xi lovat att stänga utskeppningshamnarna några veckor. Varubristen borde få igång inflationen. När amerikanerna lever på helikopterpengar istället för att jobba så kommer det att driva upp lönerna och spä på inflationen ytterligare. 

Eftersom uppvärmningskostnaden är den största driftskostnaden för er så har jag jag fokuserat extra på energipriset. I Europa har vi förberett en liten energikris. Maggan och de där rören i MP har stängt ner några kärnkraftverk och tyskarna tjippar in med nedstängning av några till. Vi har även instruerat kommunpolitikerna i södra Sverige att förhala byggnationen av vindkraft och gubbarna på Vattenfall är under strikta order att inte bygga ut överföringskapaciteten från norr. Vi har t o m fått Putin att ordna med en avstängning av gasen. Han lovade att komma med en orsak som fick kalabaliken i Bender att blekna. Undrar vad han menade med det? Utan gas kommer all tung industri i hela Europa att gå på knäna. Det borde ge skenande energipriser och en rejäl recession. 

Det blir kraftigt höjda räntor, kraftigt höjda kostnader för just er och en recession så efterfrågan på era lokaler går ner. Dessutom sitter vi på 700 miljarder i skuldebrev som vi inte kommer förlänga.

Stresstestet startar i januari 2022. 

Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar