tisdag 19 december 2023

2 miljoner i utdelningar

 


 Känns som det inte var länge sedan jag passerade 1,5 miljoner. Och det var det inte heller! Det var i mars i år. Snöbollen har verkligen tagit fart! 

Det som knuffade mätaren över 2 miljonersvallen var kvartalsutdelningen från Petrotal på nästan 52000 kr som kom idag. Aktierna köpte jag 2019-2020, 300 000 aktier med GAV 1,40 kr, totalt 420 000 kr och har sedan dess nettosålt 1/6 av innehavet för 285 000 kr och har 250 000 aktier kvar. Totalt har jag fått 169 000 kr i utdelningar från Petrotal vilket gör att jag fått tillbaka 454 000 kr, 34 000 kr mer än det investerade kapitalet.

Prognosen i våras var att jag skulle få 585 000 kr i utdelning i år. Det stämde riktigt bra, men det har blivit stora förändringar på resans gång. SBBs flytt av utdelningen till nästa år blev ett stort avbräck medan Petrotals extrautdelningar blev att stort tillskott. Till slut blev det 584 000 kr, eller 583 000 kr om den sista udelningen från Lundin Gold trilla över till nästa år. För er med Avanza är det knappast någon hemlighet att utländska utdelninger tar 2-3 vardagar extra innan de trillar in på kontot.

Jag har också försökt bottenfiska utdelningsaktier med varierande resultat. Sämsta köpet sedan i våras är Intrum där jag köpte långt innan aktien rasat färdigt, på 107 kr och 74 kr. Höstutdelningen på 6,75 kr hjälper föga när kursen rasat betydligt mer. Bättre gick det i Prevas, där jag dels gjorde 10% intradag på Q2-rapporten och sedan köpte strax under 85 kr efter Q3-rapporten. 

Här är årets utdelningar, hela listan. 53 aktier har bidragit. Listan blev så lång att jag fick dela upp den i tre skärmdumpar. Jag tar det som ett tecken på att jag borde minska ner antalet innhav.




Direktavkastningen i portföljen är i högsta laget. Eventuellt kommer jag vikta över mot bolag med lite högre tillväxt och lägre direktavkastning. Känner jag mig själv rätt blir det dock i ganska långsam takt.

Det ska bli spännande att se hur det blir nästa år! Vi hörs igen vid 3 miljoner!

7 kommentarer:

  1. Hej Kanaljen.

    Grattis till 2 miljonersvallen! Fortsatt lycka till mot 3 miljoner:-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Snart 3 mille då :)
    Blir nyfiken på PetroTal Corp, 10% yield. Vad har du att säga om bolaget?
    Ska försöka läsa mig in mer i deras presentation.
    Har jag Rubis sen tidigare inom sektorn. Dock inget rent oljeplay. Höjt udelningen varje år i 25+ år. Lågt PE.
    MVH Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! 3 mille tar nog ett tag. Kanske hösten 2025?
      PetroTal har gjort en fin tillväxtresa med över 30% produktionstillväxt varje år. Från i år är tillväxten lite lägre, men det kompenseras av en saftig utdelning.

      Den låga värderingen har naturligtvis orsaker i form av risker. De är verksamma i Perus jungler vilket medfört sociala risker (produktionen har vid ett flertal tillfällen stoppats av motståndsgrupper, men genom ett starkt socialt fokus och lokala satsninger har de fått allt starkare stöd hos lokalbefolkningen). De är ganska små och har bara ett producerande fält. De har även problem att frakta oljan till marknaden. Pipelinen till kusten (ONP) har legat nere länge och flodvägen till Manaus blir så grund på hösten att flodpråmarna bara kan lastas till hälften. Trots en produktionskapacitet på över 20 000 fat/dag har de i snitt bara kunnat leverera drygt 14 000 fat/dag i år.
      Nästa år hoppas jag på 18-19 000 fat/dag, dvs ca 25% produktionstillväxt, och 10% utdelning. Dessutom återköp om 2-3%.

      Radera
    2. Tack för info, riktigt intressant. Har nyligen börjat sätta mig in i råvaror och metaller. Tror att de kommer spöa skiten ur passiva investeringar (index) närmaste 5-10 åren. Lyssnar mycket på en kanadensisk oljeinvesterare. White Tundra Investments på youtube. Han följer de juniora oljebolagen nära. Bolag som kan göra 3-10X om vi får ett WTI-pris på 100-120 per fat. Men då gäller det att hålla "rätt" bolag i rätt tid och stå ut med den sjuka vollan som är på marknaden.
      MVH Richard

      Radera
    3. Jo, Shabam är bra, men med dragning åt det optimistiska hållet. Hans edge är att han är oljeingenjör och därmed bättre på att bedöma vilka fyndigheter som är bra.

      Jag försöker minska andelen oljebolag i portföljen, men eftersom de är så billiga så bär det emot att sälja.

      Radera
    4. Ja han är helt klart bull olja, men hittar endel undervärderade bolag och har gjort det bra. Följer makrofolket Felix Zulauf, värdeinvesteraren Sven Carlin och tror mer på deras syn av vad som kommer hända. S&P kan gå upp till 6000, sen krashar vi 40-50% eller mer. De tror att commodoties, olja etc kommer öka kraftigt i värde och index stampar i sidled. Är övertygad om att vi är i en "everythingbubble". Uran, olja, diverse metaller är intressant. Man ska köpa såna bolag som ratas och gått ner 50-60% och bara ha tålamod, det är vad jag tror.
      MVH Richard

      Radera