torsdag 23 mars 2023

Treårsgrafen när den är som finast!

 Idag, 23 mars 2023, är det på dagen tre år sedan pandemibotten i mina portföljer. Den snabba ner- och uppgången i början av pandemin gör att treårsgrafen ser extra bra ut just idag. Det måste naturligtvis förevigas! Notera att mina portföljer gick ner mer än index, så grafen startar på riktiga skräpnivåer!

För de som tycker det är orättvist att bara titta på uppgången från botten nämner jag även utvecklingen från 1 jan 2020, dvs lite innan pandeminedgången startade. Inom parentes står mitt jämförelseindex som är OMX Stockholm All-share GI, dvs hela svenska börsen inkl utdelningar. 

Min investeringsstrategi är att ha en portfölj spridd över flera branscher och många bolag. Bolagen ska även generera positiva kassaflöden över tid. Inga förhoppningsbolag med eventuella intäkter och vinst långt in i framtiden.

Index

Som jämförelse är OMX Stockholm All-share GI +82% sedan pandemibotten och +27% sedan 1 jan 2020, se den gula kurvan i graferna nedan.

Storbolagsindexet OMX Stockholm 30 GI är upp +79% resp +28% under samma perioder. 

KF

 Min KF toppade på +200% i början av februari och slutade på respektabla +166% (+82%) sedan pandemibotten. Räknat från 1 jan 2020 är uppgången mer modesta +43% (+27%). Portföljen har ca 60 innehav. 2/3 av portföljen har fokuserat på hög stabil utdelning och 1/3 på hög totalavkastning.

 Stora Pension

 Min stora pensionsportfölj har gått fullkomligt bananas och är upp fenomenala +361% (+82%), ner från +395% vid toppen 8 mars. Räknat från 1 jan 2020 är uppgången smått fantastiska +160% (+27%). Portföljen har ca 15 innehav. 80% av portföljen har fokuserat på hög totalavkastning, 20% på stabil utdelning. 

 

Lilla Pension

 

 

Lilla Pension toppade på +204% och slutade på +169% (+82%). Räknat från 1 jan 2020 är värdeförändringen -9% (+27%). Portföljen har pga sin blygsamma storlek bara haft 2 innehav i taget. 1/2 portföljen har legat i en stabil utdelare, 1/2 i en aktie vald för att ge hög totalavkastning. 

Trots att utvecklingen från botten ser bra ut är jag inte nöjde med utvecklingen i Lilla Pension. Pandemin fullständigt mosade ena aktien som gick ner 75%. Den återhämtade sig bra men fick sedan operationella problem och jag sålde med -20% sommaren 2022. Därav den usla utvecklingen sedan 1 jan 2020.

Lilla Pensionsportföljen illustrerar varför man ska sprida sina risker. Med få innehav blir konsekvensen av ett dåligt val ödesdiger. Med fler innehav blir den hanterbar.

Slutord

Idag ser treårsgrafen riktigt bra ut ut för mig. Hur har det gått för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar