lördag 31 december 2022

Årsavstämning 2022

Vilket omtumlande år 2022 blev. Krig, börsfall, energikris, inflation och räntehöjningar! Trots utmaningarna har mina portföljer gått starkt. Övervikt av energi och undervikt i tech har varit största anledningen till överprestation. Även IT-konsulter och bettingbolag har hjälpt. Största sänkena är fastigheter och sällanköpsvaror med tillhörande underleverantörer. Jag har varit mer aktiv i år och stuvat om en hel del under året. Omstuvningarna har gjort stor skillnad i min KF och i min ISK.

Den som vill kan jämföra med förra årsavstämningen.

Min stora portfölj, KF, har gått +12,44% jämfört med OMX SX30GI som gått -12,95 och All-share GI som är -22,39%. Utvecklingen inkluderar förutom courtage även en del skatter såsom schablonskatt och utländsk källskatt.

Utveckling KF 2023



 

 

 


 

 

 

Min näst största portfölj, Stora Pension (f d tjänstepensionsportföljen), gick riktigt bra och är upp hela 31,05%. .



Lilla Pension består av få bolag och utvecklingen blir därför volatil. Den har efter några usla år gått riktigt bra i år.




 

 

 

 

 

 

 

Utdelningar

 Min KF har gett 336 695 kr i aktieutdelning, en ökning med 34,0% jämfört med 2021. Utöver detta tillkommer 16 820 kr från inlösenaktier, och 7762 kr från aktielån vilket ger en total utdelning på 361 267 kr, en rejäl ökning från förra året. Per månad är utdelningen nu över 30 000 kr i snitt.








Utdelningarna i Stora Pension uppgår till 57 953 kr plus 3940 kr från inlösenaktier. Totalt blev det 61 893 kr vilket är dubbelt så mycket som förra året.








ISK

Jag har även en liten ISK i en annan bank. Den banken inte är i närheten av Avanza när det gäller depåhantering så vill man ha statistik får man räkna ut den själv. Utvecklingen har varit extremt bra under 2022 med en uppgång på 175%, dock från ett litet kapital. Utdelningen uppgick till 3 300 kr, vilket är en ökning mot 2020. 

Courtage

Hur ser det ut med courtaget? Jag har haft en ganska stor aktivitet under 2021 och omsatt 11,4 Mkr i 63 köp och 46 sälj. Courtaget uppgår till 9789 kr. Courtaget inkluderar valutaväxlingsavgifter både vid köp/sälj och för utdelningar. Antalet aktier i portföljen är 59.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med börsåret 2022. Jag sålde av en del oljeaktier under våren och köpte fina bolag som rasat mycket. Under sommaren började jag köpa SBB och har successivt ökat så att SBB nu är mitt tredje största innehav. Köpen av SBB i KF gjorde att det började trilla in mer pengar från Avanzas aktielånsprogram. Från 31 kr i januari så har den under hösten dubblats varje månad och i december trillade det in hela 4067 kr. Blankningen har minskat något, så nåsta månad kommer ersättningen antagligen minska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar