torsdag 30 april 2020

Corona höjer min sparkvot

En nackdel med Covid19-pandemin är att nästan alla fritidsaktiviteter som innebär kontakt med andra människor blivit inställda. En bieffekt av det är att mina utgifter sjunkit och min sparkvot ökat.

Vissa har säkert flyttat sin konsumtion online men det finna säkert andra som har drabbats av liknande avbräck som jag i sitt spenderade. Jag har inga svårigheter att förstå att butiksretail, restauranger och upplevelseindustrin blöder just nu, för det är åtminstone där som mina utgifter minskat mest.


Jämfört med 2018 så har kostnaderna för restaurangbesök minskat med 1500 kr/mån medan matinköp ökat med 500 kr/mån. Transportkostnaderna är ner 400 kr/mån, nöjen är ner 1600 kr/mån och övrig shopping är ner 1400 kr/mån. Boendekostnaderna är oförändrade. Lönen efter skatt har ökat något. Summa summarum har sparkvoten har gått från 63% till 72% av lönen efter skatt. Den massiva indragningen av utdelningar hos nästan alla svenska bolag gör att jag ändå har mindre pengar till aktieköp i vår. Vi får se om det kan bli lite utdelningsregn i höst istället.

När det gälller effekterna på börsen så misslyckades jag helt att förutse nedgången och blev dessutom helt tagen på sängen av Saudiarabiens beslut att starta oljepriskrig samtidigt som efterfrågan sjönk mer än den någonsin gjort förut.

Eftersom jag var fullinvesterad så har jag inte köpt särskilt mycket under nedgången. Det har blivit en tre köp i Petrotal och ett i Saab. Petrotal fortsätter att övertyga operationellt och Saab har en gigantisk orderbok att leva på, så jag tror båda kommer utvecklas väl på två års sikt. Saab påverkas relativt lite av pandemin medan Petrotal påverkas mycket. Petrotal har dock en stark balansräkning och hyfsat låga produktionskostnader och därmed god överlevnadsförmåga även vid låga oljepriser. Uppsidan vid en normalisering av oljepriset är hög.



Efter den senaste tidens uppgångar så är min plan att avvakta fler köp tills nästa dip. Det känns som att det borde komma en nedgångsvåg till med tanke på de extrema effekter nedstängningarna ger på ekonomin.


1 kommentar: