onsdag 9 augusti 2017

Uppdatering New Wave inför Q2-rapporten

New Wave rapporterar Q2 nästa torsdag, 2017-08-17. Jag har uppdaterat min prognos efter Q1-rapporten och tycker att aktien ser köpvärd ut. Resultatet för Q1 var starkt, med en omsättningsökning på 12% och ett rörelseresultat på starka 43 Mkr. Företaget satsar nu på flera nya produkter vilket gör att jag tror att top line fortsätter växa, dock med lägre marginaler på grund av kostnader för marknadssatsningar för de nya produkterna.

Min prognos för 2017 är att omsättningen ökar 12% (upp från 8% inför Q1) med en rörelsemarginal på 7,8% (ner från 8%). Det ger ett rörelseresultat på ca 450 Mkr (samma som tidigare prognos). Nettoresultatet tror jag hamnar kring 310 Mkr (samma som föregående prognos) eller 4,67 kr/aktie. P/E på 14 ger motiverat värde 65 kr/aktie, dvs en uppsida med 16% från dagens kurs på 56 kr.

Ett rörelseresultat på 105 Mkr i Q2 är i linje med min prognos. Högre än så innebär ytterligare uppsida.

Så tycker och tror jag.  Torsdag nästa vecka får vi se vad företaget presterat och marknadens reaktion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar