tisdag 21 november 2017

New Wave märkligt billig

Det är inte bara jag som tycker att New Wave är billig på nuvarande nivå. Det tycker även VD och storägare Torsten Jansson som passade på att köpa 200 000 aktier  förra veckan för drygt 10,4 Mkr.

Det talas ofta om att kläder i butik är på nedgång. New Wave säljer både till onlinebutiker och kedjor med fysiska butiker. De borde därför inte ha några problem med att konsumenterna flyttar delar av inköpen till internet.

Den 9 november kom Q3-rapporten och den innehöll både plus och minus.

+ Stark rörelsemarginal och resultat. EPS i kvartalet 1:60 (1:30).
- Svag tillväxt. Endast 2% omsättningsökning (4% i lokala valutor) är lägre än tidigare kvartal.

Vi ligger nu på EPS 5,05 kr/aktie baserat på Q3 rullande 12 månader. Vid aktuell kurs (54 kr) är P/E-talet 10,7, vilket jag tycker är lågt.

Q4 förra året gav EPS 1:90. Med tanke på att försäljning och vinst ökat hittills i år så tror jag på minst 2 kr för årets Q4, dvs EPS på minst 5:15 på helåret.

Utdelningspolicyn är att bolaget har som mål att dela ut 40% av vinsten. Med en årsvinst på 5:15 skulle det innebära 2:06 i utdelning. Jag tror att de höjer från årets 1:35 (33% av resultatet) men väljer att dela ut något mindre än 40% även i år. Någonstans i intervallet 1:60-2 kr bör utdelningen landa på. Min gissning blir 1:75.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar